Project Description

3D Animatie

LG – Gitex Beurs

Project omschrijving

Klant: LG
Opdrachtgever: The Unemployed Chefs

Project soort: 3D Animatie
Gebruikte software: Blender, ZBrush,
Photoshop, Quixel, After Effects
Jaar: 2017

Voor deze opdracht moest er een 3D animatie worden gemaakt, waarin de 4 verschillende seizoenen in een timelapse voorbij komen. Omdat het eindresultaat op een langwerpige OLED scherminstallatie getoond ging worden, is er besloten om de focus te leggen op een boom. Een boom en zijn omgeving ondergaat tijdens de 4 seizoenen verschillende transformaties en dit kun je mooi met een timelapse video versnelt weergeven.

Behind

The scenes

Fase 1 – Concept

In deze fase wordt het concept uitgewerkt en een look&feel storyboard gemaakt (The Unemployed Chefs). Aan de hand van deze storyboard kan ik mijn 3D scene opbouwen. Het gebruikmaken van een (werk)storyboard is erg handig om op terug te kunnen vallen. Hierdoor weet ik precies wat ik moet maken en wat de klant van mij verwacht. Zo’n storyboard kan bestaan uit schetsen of afbeeldingen vanaf internet die als een collage bij elkaar zijn gezet.

Fase 2 – Onderzoek

Nadat het concept is goedgekeurd, ga ik onderzoeken hoe alle onderdelen bij elkaar moeten komen en kijk ik wat het beste plan van aanpak is. In dit geval moet er voldoende gekeken worden naar het laten groeien van de bladeren, bloemen, takken & andere items en moet ik ervoor zorgen dat de timelapse overgangen van de 4 verschillende seizoenen op een goede manier weergegeven worden. In deze fase zit veel tijd en energie, maar is cruciaal voor het verdere proces. Ook omdat het op een langwerpige scherminstallatie vertoond gaat worden, zal er meer tijd gespendeerd worden aan het onderzoeken wat het beste past bij zo’n uitzonderlijk scherm.

Fase 3 – Testfase

Nadat er genoeg onderzoek is gedaan en ik een plan van aanpak heb bepaald, ga ik verder met het testen/animeren van de assets. Deze assets heb ik zelf gemaakt of komen van externe bronnen, zoals Quixel Megascans of andere online 3D object bibliotheken. Ook zal ik in deze fase vaak overleggen met de klant met testrenders/animaties. Zo kunnen we bepalen dat ik volgens de verwachtingen van de klant de goede richting op ga. Dit is erg belangrijk als je een deadline wilt halen, want het kost meer tijd om een paar stappen terug te moeten gaan en opnieuw te moeten beginnen.

Fase 4 – Productie

Na het afronden van de testfase wordt er gewerkt aan de daadwerkelijke productie. Ik ben begonnen met de boom in ZBrush te maken. Met dit programma kan ik op een “boetseren met klei” manier organische vormen maken. Daarna breng ik ze in mijn 3D programma Blender en zet ik de scene verder in elkaar. Door gebruik te maken van verschillende lagen, kan ik de video verder opbouwen tot een mooi geheel in After Effects. Uiteraard gaan er in de tussentijd veel testanimaties voor feedback naar de klant.

Fase 5 – Aanpassingen

Als de eerste productie is afgerond gaat deze naar de klant voor feedback en aanpassingen. Het komt niet vaak voor dat het na de eerste versie meteen goed is en zullen er dus aanpassingen moeten doorgevoerd worden. Omdat ik veel met de klant heb overlegd tijdens de vorige fases, kwam het niet tot drastische aanpassingen en heb ik deze makkelijk en snel kunnen doen. De aanpassingen waren voornamelijk kleurcorrecties en kleine animatie verbeteringen.

Fase 6 – Oplevering

Na het laatste definitieve akkoord worden de voorbereidingen getroffen voor het aanleveren met inachtneming van de aanleverspecificaties. Omdat de animatie getoond wordt op een aparte scherminstallatie (bestaande uit meerdere schermen aan elkaar gekoppeld), moest de video in 5 delen gesplitst en 90 graden gekanteld worden.
Deze bijzondere scherminstallatie stond op de GITEX beurs en moest ook een uitstraling hebben als een boom. Verderop vind je een afbeelding van het eindresultaat.

Gebruikte programma’s

*Disclaimer: Deze pagina bevat affiliate links. Na het klikken van sommige links kan ik een commissie verdienen. De prijs van een product zal hierdoor niet hoger zijn. Dit houdt mij gemotiveerd om nog meer ervaringen te delen.

Zbrush
Dit programma is ideaal voor het maken van organische vormen, zoals de boom die in deze opdracht centraal staat. Ik heb gebruik gemaakt van echte foto’s van de barst van een boom die ik heb genomen uit mijn omgeving. Ik begin met de globale vorm en ‘boetseer’ zo verder totdat alles af is. Daarna exporteer ik de boom als obj bestand met de textures en importeer ik het in mijn favoriete 3d app Blender.

Bekijk Zbrush

Photoshop
Deze app is onmisbaar in de productielijn. Voor het maken en bewerken van alle textures en overige afbeeldingen is Photoshop de plek om naartoe te gaan. Voor deze animatie heb ik Photoshop het meeste gebruikt om de textures van de 3D objecten aan te passen. Textures zijn de afbeeldingen die worden gebruikt om het materiaal op te bouwen van een 3D object. Er zijn verschillende textures nodig, zoals reflectie, metalness, kleur, schaduw, etc. Samen met andere materiaal eigenschappen vormen ze het uiteindelijke materiaal.

Bekijk Photoshop

Quixel (Megascans)
Vanwege de strakke deadline, heb ik besloten om een deel van de assets via externe bronnen te gebruiken. Hier is Quixel Megascans ideaal voor. Ze maken hoge resolutie en kwalitatieve scans van verschillende voorwerpen uit de wereld. Deze scans worden dan omgezet tot bruikbare 3d objecten met realistische materialen. Zo zijn de stenen, paddenstoelen en sommige bloemen, die ik gebruik in deze animatie, gescand en omgezet door Quixel. Zo bouwen zij een mega grote bibliotheek aan 3D assets die mensen tegen betaling kunnen gebruiken voor al hun projecten.

Bekijk Quixel

Blender
Voor het maken van de 3D scene en het renderen van de animatie gebruik in natuurlijk Blender. Deze gratis te downloaden app is de laatste tijd zo goed ontwikkeld, dat het makkelijk alle benodigde eisen heeft van een volwaardige en professionele 3D app. Het feit dat ik de volledige scene in één keer kan renderen met dit programma, zegt eigenlijk al genoeg. Blender is mijn favoriete programma, niet alleen omdat het gratis is, maar ook omdat het zo veelzijdig is.

Bekijk Blender

After Effects
Nadat ik klaar ben met het 3D renderen van alle afbeeldingslagen, is het tijd om alles bij elkaar te zetten en er een mooie video van te maken. Dit doe ik met After Effects. Met dit programma kan ik composities maken, kleurbewerkingen doen en waar nodig special effects toepassen. Erg handig ook omdat deze video aparte aanleverspecificaties had. Van de totale video heb ik er 5 aparte moeten maken. Deze moesten op hun beurt weer gekanteld worden, zodat ze pasten op de oled schermen.

Bekijk After Effects

Videos

Bloemen groei testanimaties

Korte overgangsanimaties naast elkaar

Animatie + 3D Render Passes (5x snelheid)

Eindresultaat

Hieronder zie je een afbeelding van het definitieve eindresultaat op de Gitex beurs.

TERUG NAAR OVERZICHT