Product Ontwikkeling

Znoet – Exclusief Speelgoed

Project Details

Project soort: 3D Ontwerp &
product ontwikkeling

Gebruikte software: Blender,
Photoshop, Illustrator, After Effects

Jaar: 2019-heden

Wij zijn in 2019 begonnen met het verkopen van zelf-ontworpen exclusief en duurzaam houten speelgoed. Deze droom van ons is eindelijk van de grond gekomen en we zijn druk bezig om nog meer leuke spellen erbij te verzinnen. Het proces om een zelf-ontworpen houten spel op de markt te zetten kost echt veel tijd en energie, maar het is zeker de moeite waard!

Bekijk hier onze website.

Behind

The scenes

Fase 1 – Concept

Alles begint met een idee. Wij willen exclusief en duurzaam houten speelgoed met een educatieve twist verkopen, dat ook nog eens mooi staat in elk interieur. Dat kun je dus niet zomaar even laten maken. Want er bestaat al zoveel speelgoed op de markt en je wilt dat jouw ontwerp eruit springt en je wilt er natuurlijk trots op zijn dat dat jouw product is. Veel inspiratie wordt opgedaan door te kijken naar de concurrentie en te zien wat er niet mooi uitziet en wat beter kan..

Fase 2 – 3D Renders

Nadat het product is vastgesteld, begin ik in Blender alvast met wat ruwe 3D schetsen en gaan we kijken of het idee dat we hadden ook echt de moeite waard is om te laten maken. Als je iets in 3D hebt gemaakt, kun je al goed zien wat wel werkt en wat niet. Bepaalde ontwerpen zien er toch anders uit op je computer dan in je hoofd. Zo gaan we heen en weer met ideeën en proberen we verschillende dingen uit totdat we er tevreden mee zijn.

Fase 3 – Technische uitwerking

Nu is het tijd om met het productiebedrijf te praten of het idee te maken is en of het rendabel is om op de markt te zetten. Ik begin met de technische tekeningen. Dit maak ik in Illustrator om zo verschillende dingen te laten zien, zoals: afmetingen, printwerk & logo’s, kleur en functionaliteit. Deze technische tekeningen worden ondersteunt met mijn 3D renders om zo het idee zo duidelijk mogelijk te maken voor het productiebedrijf.

Fase 4 – Sample&Feedback

Het productiebedrijf gaat in deze fase aan de slag met een sample product. Dit kan als ze het druk hebben wel een paar weken duren. Naar aanleiding van mijn technische tekeningen gaan zij het product zo goed mogelijk maken. Ondertussen kan ik verder met het ontwerp van de verpakking, handleiding en andere items die bij het product horen.

Fase 5 – Productie

Zodra de sample is goedgekeurd en het komt door de verschillende testen heen, kan er een akkoord worden gegeven en kan het productiebedrijf beginnen met de daadwerkelijk productie. De ontwerpen van de overige accessoires worden nu verstuurd en binnen 2 maanden zijn de producten klaar. Tijd om ze allemaal deze kant op te halen! Dat moet natuurlijk met een vrachtschip, want zoveel producten in één keer laten versturen per vliegtuig, kost een vermogen! Jammer genoeg kost dit weer een paar weken.

Fase 6 – Verkoop

Zodra alles binnen is, kunnen we gaan beginnen met controleren van de producten en het verzenden naar influencers en de mensen die het in de pre-order al hebben besteld. In deze fase begin ik ook met een mooie 3D animatie te maken voor het product. Een productvideo laat de klanten zien hoe het product er van alle kanten uitziet en een video kan ik ook gebruiken voor advertentie doeleinden.

Gebruikte programma’s

* Disclaimer: This page contains affiliate links. After clicking some links I can earn a commission. The price of a product will not be higher. This keeps me motivated to share even more experiences.

Blender
Als ik een nieuw idee heb, ga ik dit eerst in 3D uitwerken met Blender. Dit programma werkt ook ontzettend goed voor snelle testjes. Zo kunnen we snel besluiten of iets goed is of niet. Uiteraard komt deze app in een latere fase van pas voor het maken van realistische productafbeeldingen en als ik een animatie voor een productvideo nodig heb.

Photoshop
Dit programma kan uiteraard niet missen en is eentje wat in meerdere fases voorbij komt. Van fotobewerking tot het aanpassen van de textures die ik nodig heb in 3D. Ik gebruik het voor alles waar geen drukwerk en geen vector based afbeeldingen voor nodig zijn. Photoshop is onderdeel van Adobe Creative Cloud. Hiervoor betaal ik maandelijks een vast bedrag en kan ik alle apps van Adobe gebruiken die er maar zijn.

Illustrator
Voor het maken van de technische tekeningen en drukwerk is dit programma mijn favoriet. Ik exporteer het ontwerp naar een pdf bestand, zodat het productiebedrijf dat één op één kan overnemen. Het logo van Znoet heb ik in dit programma gemaakt. Dit programma gebruik ik voor vector based afbeeldingen. Dit zijn afbeeldingen die geen pixels hebben (eps,pdf,svg), maar vormen hebben die gemaakt zijn uit berekeningen. Deze afbeeldingen kunnen ongelimiteerd worden vergroot zonder dat je kwaliteit verlies hebt. Wat wel het geval zou zijn bij afbeeldingen met pixels.(jpg,png,gif)

After Effects
Alles wat met bewegend beeld heeft te maken wordt in deze app bewerkt tot een mooie video. Met dit programma kan ik simpele, maar ook moeilijke videobewerkingen doen. Erg geschikt voor productvideo’s en video’s als advertentiemateriaal. Als je gebruik maakt van verschillende social media kanalen, dan is het handig als je voor ieder kanaal een ander soort video gebruikt. Langwerpige video’s vallen meer op bij Pinterest posts en meer vierkante video’s zien er beter uit op Instagram/Facebook.

PRODUCT VIDEO

ONS SPEELGOED